انجام مصاحبه

انجام پایان نامه انجام مصاحبه : مصاحبه ی تحقیقی ،ابزاری برای جمع آوری اطلاعات از پاسخگوهاست.ما می توانیم یک مصاحبه را به عنوان یک شکل ارتباط دوتایی(فرد به فرد) که شامل پرسش و پاسخ سوالهاست تعریف کنیم. ماهیت دوتایی مصاحبه،مثل سمت گیری و خطا ، به عنوان نتیجه ای از مصاحبه کننده و ویژگی های زمینه ای(سابقه ای) مصاحبه شونده(سن،تحصیلات،حالت اجتماعی-اقتصادی،نژاد،مذهب،جنسیت و ..)صفات روانشناسی(احساس،نگرش ها،انتظارات،انگیزش ها)و رفتار(مثل خطا در پاسخ به سوالات،اکتشاف،انگیزش،پاسخ های ثبت شده)ارائه خواهد شد. 

 

مصاحبه کننده و پاسخ دهنده درک می کنند و واکنش نشان می دهند به ویژگی های زمینه ای(سابقه ای) قابل مشاهده و رفتارهای خاص یکدیگر.این عوامل وقتی یک مصاحبه ی موثر انجام می شود و در مصاحبه های خود گزارش مثل میل و ایمیل به کار می رود،اثر مستقیم دارند. 

 

متغیرهای میانی نیز بخشی از تعامل تعلیمی اند.انتظارات نقش پاسخ دهنده،رفتار وظیفه ای مصاحبه گرتفاوت ها در مطلوبیت اجتماعی گزینه های پاسخ،اندازه ی تهدید(خطر)عنوان،همه روی پاسخ های دریافت شده تاثیر می گذارند.همچنین مصاحبه کننده می تواند سبک مصاحبه را کنترل کند و بدان وسیله روی کیفیت اطلاعات به دست آمده اثر بگذارد.برای مثال سبک ها می توانند از احساسی-اجتماعی (حفظ یک رابطه ی گرم،دلسوزانه و قابل درک با پاسخ دهنده)تا رسمی (جایی که اقدامات فردگرا از مصاحبه کننده انجام می شود برای حداقل پذیرش اجتماعی) دسته بندی شود.محقق باید مطلوبیت یک سبک را نسبت به دیگری در وضعیت داده شده ارزیابی کند. انجام پایان نامه انجام مصاحبه

 

نمایش ۱-۴یک مصاحبه چیست؟

ابعاد کلی تحت  تاثیرروابطی اند که به عنوان بخشی از هر مصاحبه شکل می گیرند.

درگیری: عبارت است از درجه ای که هر طرف می خواهد در هر مصاحبه شرکت کند،شامل درجه ی تعهد هر فرد برای دستیابی به موفقیت.

کنترل: به درجه ی قدرت مصاحبه کننده یا مصاحبه شونده که روی فرایند مصاحبه و خروجی اش اثر می گذارد اشاره می کند.

رابطه: درجه ای از گرمی و دوستی که بین بخش های مصاحبه است.

 

همچنین تعدادی از اجزای  محیطی که در هر مصاحبه نقش ایفا می کنند :

  • زمینه : وضعیت کلی که یک مصاحبه انجام می شود.شامل مکان،شکل(سازماندهی) فیزیکی،افراد حاضر و آنهایی که غایبند.همچنین شامل وضعیت های متفاوت بین بخش ها،درجه ی هوا،خلوت(تنهایی) و زمان می شود.
  • محتوا: بخش ها در طول مصاحبه درباره ی چه چیزی صحبت می کنند؟شامل انتخاب موضوع و ویژگی،بحث ها،مواد حمایت کننده،زبان و سوال و جواب ها می شود.اطلاعات از پاسخ دهنده ها.
  • ساختار : شامل الگوهای سازمانی اساسی مصاحبه کننده یا مصاحبه شونده،توالی موضوعات و سوالات و ابزارهای استفاده شده برای مصاحبه های باز و بسته می شود.

 

صفحه ی ۶۰

۴٫افشا: اشتیاق دو شرکت کننده برای آشکار کردن حقیقتشان به دیگری.

۵٫بازخورد: توالی جاری از سیگنال های شفاهی و غیر شفاهی(مثل لبخندها،بیانات آشفته،بلند شدن ابروها،ناله ها)بین بخش های مصاحبه فرستاده می شود که احساسات،باورها یا ناباوری ها،تصویب یاعدم تصویب،درک یا عدم درک،علاقه یا بی علاقگی و آگاهی یا عدم آگاهی را آشکار می کند.

۶٫همکاری: درجه ای که اجزای مصاحبه مشتاقند و قادرند ذات رقابت را در بیشتر وضعیت های مصاحبه کاهش دهند و با یکدیگر برای سود دو طرفه شانکار کنند.

۷٫تعارض: پتانسیل یا تقلای واقعی بین بخش ها ،بخاطر ناسازگاری یا نیازها،تمایلات،تقاضاها و ادراکات متضاد.

۸٫درستی(حقیقت) : اعتقاد به خوبی،بدی،اخلاق،قابلیت باورو قابل اعتماد بودن طرف دیگر.

 

ساختار یک مصاحبه

مصاحبه ها در تحقیقات بازاریابی و علوم رفتاری،معمولا شامل جمع آوری اطلاعاتند و معمولا به وسیله ی دو ویژگی اصلیطبقه بندی می شوند.یک مصاحبه ساختاری یا غیر ساختاری است بسته به اینکه پرسشنامه رسمی تدوین شده و سوالات در حالت پیش سازماندهی شده پرسیده می شوند.همچنین یک مصاحبه به شکل جهت دار یا غیر جهت دار طبقه بندی مشود که این را نشان می دهد که هدف سوالات عمدا پنهان شده اند.طبقه بندی این دو ویژگی به ما کمک می کند که ۴ نوع مصاحبه را بشناسیم.

 

  • مصاحبه های عینی : ساختاری و جهت دار a-غیر ساختاری و جهت دار b
  • مصاحبه های ذهنی : ساختاری و غیرجهت دار c-غیر ساختاری و غیر جهت دار d

 

مصاحبه های ساختاری و جهت دار

این مصاحبه ها معمولا نوعی از بررسی مصرف کننده برای (روبرو شدن با حقایق) و برای به دست آوردن اطلاعات توصیفی اند.از یک پرسشنامه ی رسمی شامل سوالات غیر مبدل(غیر پنهان) استفاده می کنند. انجام پایان نامه انجام مصاحبه

مثال : یک مدیر تحقیق بازاریابی از یک تولید کننده ی مبلمان –تختخواب خواست که پیدا کند چه تعداد و چه نوعی از مردم ،سبک های متنوع چوب بالای تخت و قفسه ها را ترجیح می دهند.توالی پرسشنامه تنها شامل سولات پرسیده شده است.مصاحبه ی حاصل ماهیت ساختاری-جهت دار دارد.

 

مطالب داخل جدول:

بخش بعدی این پرسشنامه ،برای به دست آوردن اطلاعات درباره ی سبک های مبلمانی که دارید،ترجیهات طرح ست اتاق خواب و ویژگی های اجتماعی-اقتصادی ،طراحی شده است. انجام پایان نامه انجام مصاحبه

کدامیک از سبک های مبل نشان داده شده در این شکل بیشترین شباهت را به مبلمان شما دارد؟(آن را با تصاویر مبلمان نشان دهید)

کشور-اسپانیایی-مدیترانه ای-سنتی-مدرن-cope cod-دانش آموزی-مد یا قدیمی

کدامیک از سبک های اتاق خواب نشان داده شده در تصاویر را بیشتر دوست دارید(با تصاویر اتاق خواب نشان دهید)

چوبی-سنتی-اسپانیایی-مدرن-مدرن اسکاندیناویایی-مدرن

لطفا شغلتان را نشان دهید

درآمد خانوادگی شما و همسرتان در سال گذشته از حقوق و دیگر منابع چقدر بود؟پایان جدول

 

مصاحبه ی ساختاری-جهت دار ،مشخصه های مطلوب زیادی دارد.چون سوالات تدوین شده اند،تمام اطلاعات مورد نیاز می توانند به حالت سیستماتیک و سفارشی به دست بیایند.کلمات و عبارات درست پرسشنامه می توانند با دقت احتمال بدفهمی یا اثر گذاری روی جواب را کاهش دهند.پیش آزمون ها می توانند و باید ساخته شوند روی پرسشنامه برای کشف هرگونه مشکلی در کلمات یا ترتیب پرسشنامه ،قبل از اینکه پرسشنامه نهایی شود. انجام پایان نامه انجام مصاحبه

در مصاحبه ی ساختاری-جهت دار،پرسشنامه تحت تاثیر عامل نافذ(مسلطی)در پرسشنامه است.نقش مصاحبه کننده به سادگی پرسیدن سوالات است.سوالات از تمام پاسخ دهنده ها با دستور یکسان پرسیده می شوند.

 

صفحه ی ۶۲٫

این بیشترین کنترل از فرایند مصاحبه را فراهم می کند وتنوع در نتایج ایجاد شده به وسیله ی تفاوت ها در ویژگی های مصاحبه کننده را کاهش می دهد.این نوع از مصاحبه متقاضی است تا آنجایی که توانایی های مصاحبه کننده مرتبط هستند اجازه ی استفاده از مصاحبه گرهای با مهارت کمتر را می دهد و هر مصاحبه کم هزینه تر است. انجام پایان نامه انجام مصاحبه

سوالات جهت دار و استاندارد شده به یکسان سازی ثبت سوالات کمک می کنند که به موجب آن خطاها در ویراستاری،جدول بندی و تحلیل اطلاعات کاهش می یابد.مشکل اصلی در این نوع مصاحبه،شامل شکل صحیح کلمات سوالات و سختی های ایجاد شده در جواب های کامل و ناسوگیرانه(نا اریب) در ارتباط با عوامل انگیزشی و شخصی است.مصاحبه ی ساختاری-جهت دار رایج ترین نوع مصاحبه در تحقیقات بازاریابی است.یک رویکرد چندگانه در شکل ۴٫۲ بحث شده است.


 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.