راهنمای انتخاب منابع پایان نامه کارشناسی ارشد

برای نوشتن هر مقاله و پژوهشی شما در ابتدا به منابع نیاز دارید. برای نوشتن و انجام پایان نامه نیز به همین صورت است یعنی شما باید در ابتدا به دنبال منابعی برای مطالعه باشید. اما اکثر دانشجویان در پیدا کردن منابع مناسب و ارجاع دهی آن است. قبلا مقاله‌ای را درباره چگونگی ارجاع دهی ونوشان فهرست منابع منتشر کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید. در این مقاله هدف ما بررسی روش‎‌های انتخاب منابع برای پایان نامه کارشناسی ارشد  است. 

 

 

۱) در ابتدا یک لیست از مفاهیم اصلی و مهم عنوانتان تهیه کنید.

هدف تحقیق خود را در نظر بگیرید. ببینید در انتها به چه چیزی می‌خواهید برسید. سپس با توجه به این هدف مفاهیم مهم را یادداشت کرده و در انتها به کلمات کلیدی مهم در تحقیق خود برسید. با کمک این مفاهیم و کلمات کلیدی بسیار بهتر می‌توانید منابع مورد نیاز خود را پیدا کنید.

 

۲) از ویکی پدیا استفاده کنید.

شما نمی‌توانید از ویکی پدیا به عنوان یک منبع استفاده کنید، زیرا ویکی پدیا متن باز است و هرکسی می‌تواند در آن مقاله وارد کند. به همین دلیل در مطالب ویکی پدیا امکان وجود خطا و اشتباه وجود دارد. اما همیشه در انتهای مطالب ویکی پدیا چند لینک را به مراجع اصلی مطالب خود داده است. در این صورت می‌توانید با کمک ویکی پدیا این مراجع را پیدا کرده و برای شروع کار خود از آنها استفاده کنید.

 

۳) از کتابخانه دانشگاه خود استفاده کنید.

استفاده از کتابخانه در روند تحقیقات امری ضروری است. شما با استفاده از کتابخانه صدها منبع معتبر را در اختیار خواهید داشت و می‌توانید از این منابع برای پیشبرد پایان نامه خود استفاده کنید. حتی می‌توانید از نتایجی که در مرحله قبل به دست آورده‌اید استفاده کنید و منابع خود را محدودتر کنید.

 

۴) ژورنال‌های پژوهشی را بررسی کنید.

در این مرحله شما باید ژورنال‌های علمی پژوهشی مرتبط با موضوع پایان نامه خود را مطالعه کنید. این مرحله باید به صورت کامل و جامع و با دقت انجام شود. زیرا در این صورت متوجه می‌شوید که عنوان انتخابی شما تا چه اندازه با اهمیت است. شما با بررسی ژورنال‌ها متوجه می‌شوید که سایر پژوهشگران یا اندیشمندان درباره موضوع مورد مطالعه شما چه نظری دارند.

 

۵) از مقالات مختلف به عنوان منابع پایان نامه کمک بگیرید.

سایت‌های بسیاری هستند که مقالات را به صورت فارسی و انگلیسی به صورت رایگان یا با دریافت مبلغی به فروش گذاشته‌اند. شما می‌توانید در این سایت‌ها مقالات مرتبط با موضوع خود را انتخاب کرده و دانلود کنید. سپس میزان ارزشمندی مقالات و منابع خود را ارزیابی کنید. اما چگونه باید اینکار را انجام دهید. در ابتدا باید گفت که منابعی که در مقالات بیشتری به آنها ارجاع شده باشد معتبرتر هستند. برای اینکه ببینید به منبع شما چند مقاله ارجاع شده‌اند می‌توانید از گوگل اسکولار (Google Scholar) استفاده کنید. با اینکار میزان ارزشمندی یک مقاله را به راحتی متوجه می‌شوید.

 

۶) از وب سایت‌های معتبر استفاده کنید.

از وب سایت‌های معتبر استفاده کنید. زیرا وب سایت‌های معتبر همیشه مقالات و پژوهش‌های معتبری نیز ارائه می‌دهند. وب سایت‌های دولتی و وب سایت های آموزشی با پسوندهای .edu و gov. منابع خوب و قابل اعتمادی هستند.

در اینجا ما به شما چند وب سایت معتبر را برای تحقیق و پژوهش معرفی می‌کنیم:

Science.gov

The World Fact Book

Semantic Scholar

Education Resources Information Center  یا ERIC

Public Library of Science  یا PLOS

 Science Open

 Directory of Open Access Journals یا DOAJ

 

۷) منابع دوم را انتخاب کنید.

منابع دوم را با موضوعاتی پیرامون موضوعات اصلی پایان نامه خود انتخاب کنید تا به درک عمیقی در پایان نامه خود برسید و در دفاع خود موفقتر ظاهر شوید. مطالب این منابع جدید می‌توانند در تهیه پروپوزال استفاده شوند تا میزان درک شما از موضوع پایان نامه به اساتید نشان داده شود.

 

امیدواریم با رعایت نکات این مقاله بتوانید منابع خوبی برای موضوع پایان نامه خود انتخاب کنید و بهترین پایان نامه را بنویسید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.