قیمت انجام پایان نامه دکتری

پایان نامه در واقع تمام اطلاعات دانشجو در دوره تحصیل و یک تمرین در جهت نگارش درست نتایج و یافته‌های خود است.  به علاوه اینکه موضوع پایان نامه دکتری باید طوری انتخاب شود که تحقیق روی آن تأثیر مثبتی روی اطلاعات دانشجو و حتی علم داشته باشد. از این رو تهیه و حتی انجام پایان نامه کارشناسی ارشد کار بسیار سختی است که به زمان زیادی نیز نیاز دارد و ممکن است دانشجو نیاز به کمک زیادی داشته باشد. به خصوص نیاز به کمک در زمینه نحوه صحیح نگارش، فهرست نویسی، ارجاعات و … بسیار حس می‌شود.

از آنجا که اکثر دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکتری شاغل هستند، بنابراین زمان زیادی را نمی‌توانند روی پایان نامه وقت بگذارند تا بتوانند نتیجه خوبی بگیرند. ممکن است دانشجو از توانایی و مهارت زیادی برای انجام پایان نامه برخوردار باشد اما به علت کمبود وقت نتواند به آن چیزی که می‌خواهد دست یابد. در این صورت دانشجو باید در انجام پایان نامه خود از کسی کمک بگیرید تا بتواند پایان نامه خود را به خوبی پیش برده و به موقع تحویل دهد. در اینجا موسسات آموزش انجام پایان نامه هستند که می‌توانند به دانشجویان در نوشتن پایان نامه و تهیه پروپوزال کمک کنند.


 

قیمت انجام پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد در چه حدودی است؟

مهمترین مسئله در هنگام کار با موسسات علمی پژوهشی در زمینه آموزش انجام پایان نامه، قیمت انجام پایان نامه است. بسیاری موسسات مبالغ زیادی را برای آموزش انجام پایان نامه دریافت می‌کنند. البته با توجه به سختی پایان نامه و زمان لازم برای انجام آن می‌توان قیمت پایان نامه را مشخص کرد اما برخی موسسات مبالغ هنگفتی را از دانشجویان طلب می‌کنند که اینکار کاملا اشتباه است. به طور کلی قیمت انجام پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله این عوامل رشته تحصیلی، دانشگاه دانشجو، موضوع انتخاب شده ، زمانی که انجام پروژه به طول خواهد انجامید، منابع در دسترس و نرم افزارهایی که نیاز است با آنها کار شود را می‌توان نام برد.

بدین ترتیب برای اطلاع از قیمت‌های پروژه‌های مختلف بهتر است با ما در ارتباط باشید و به طور دقیق اطلاعات لازم را در جهت آموزش انجام پایان نامه به ما بدهید تا بتوان قیمت انجام پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد را به طور دقیق اعلام کرد. به طور کلی سعی ما بر این است که رعایت حال دانشجویان را کرده مناسب ترین قیمت‌ها را برای پروژه‌ها در نظر بگیرد. به علاوه فری تز مطالب و مقالات رایگان بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار داده است که دانشجویان می‌توانند به عنوان منبع از آنها استفاده کنند و به بهترین نحو نگارش پایان نامه خویش را پیش ببرند.

 

مسائل و مشکلات در آموزش انجام پایان نامه دکتری

مشکل اصلی اینجاست که بیشتر این موسسات در قبال دریافت مبلغ بالا پایان نامه را از طریق جستجوهای اینترنتی، کپی کردن مقالات دیگران یا استفاده از مقالات کم ارزش انجام می‌دهند. در اینجا تنها دانشجو است که ضرر می‌کند و پایان نامه‌ای سطح پایین و بی‌فایده تحویل خواهد گرفت. برای همین بسیار مهم است که دانشجو درباره ی موسسات مختلف، روش آنها در نگارش پایان نامه و قیمت‌های پیشنهادی تحقیق کرده تا بتواند موسسه انجام پایان نامه را برای کمک در آموزش و نگارش پایان نامه خود انتخاب کند.

 

موسسه علمی پژوهشی فری تز همراه شما در نگارش پایان نامه

موسسه علمی پژوهشی فری تز با کمک گرفتن از اساتید با تجربه و متخصص از بهترین دانشگاه‌های ایران آماده کمک به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است. این موسسه با دانش این اساتید مجرب مشکلی در کمک به انجام و نگارش پایان نامه در رشته‌های مختلف و حتی دانشجویان سایر کشورها ندارد. موسسه فری تز با دسترسی به منابع، مقالات و پژوهش های معتبر، با ارزش و به روز می‌تواند به دانشجویان در زمینه آموزش انجام پایان نامه کمک کند. به علاوه فری تز با انجام مشاوره در زمینه آموزش انجام پایان نامه ارشد و دکتری نیز فعالیت داشته و به  دانشجویان عزیز مشاوره تخصصی در تمامی مراحل نگارش پایان نامه خواهد داد.

شما می‌توانید درخواست خود را با توضیحات کامل در زمینه پایان نامه خود ثبت کرده و منتظر پاسخ مشاوران ما باشید. امیدواریم که به بهترین نحو پایان نامه خود را به اتمام رسانده و به موفقیت برسید.

پایان‌نامه چیست؟

پایان‌نامه (تز، رساله) نوشته‌ای است که به‌وسیله داوطلب درجه دانشگاهی، به‌عنوان یکی از شرایط احراز آن، ارائه می‌شود

thesis

و نویسنده آن دانشجویی است که زیر نظر کلی یک هیأت علمی کار می‌کند. موضوع انتخابی پایان‌نامه، معمولاً، محدود و تخصصی است و تحقیق در مورد آن، زمان مشخص و مبتنی بر روش علمی را طلب می‌کند.

همین ویژگی است که پایان‌نامه را تبدیل به منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای علاقه‌مندان به آن حوزه موضوعی می‌سازد. پایان‌نامه‌ها معمولاً اساس تدوین مقاله‌ها یا کتاب‌های منتشر شده بعدی می‌شوند و تا آن زمان تنها مدرک دسترس‌پذیر آن فعالیت علمی محسوب می‌شوند.

تاریخچه:

در 1861، دانشگاه ییل، نخستین مدرک دکتری خود را در سه رشته روانشناسی، فیزیک، و ادبیات کهن اعطا کرد.

مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران اقدام به تهیه پایگاه اطلاعاتیِ چکیده پایان‌نامه‌های فارغ‌التحصیلان ایرانی خارج از کشور و نیز چکیده پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد داخل کشور کرده است.

قدیمی‌ترین پایان‌نامه فارغ‌التحصیلان خارج از کشور در این پایگاه اطلاعاتی، متعلق به سال 1909 در دکترای مهندسی و قدیم‌ترین پایان‌نامه فارغ‌التحصیلان داخل کشور، متعلق به سال تحصیلی 1310 ش. در مقطع کارشناسی ارشد علوم انسانی (زبان‌شناسی) است.

در دانشگاه‌های ایران، پس از تصویب قانون تهیه و ارائه رساله‌ای به‌ عنوان پایان‌نامه تحصیلی و یکی از شرایط لازم جهت فراغت از تحصیلات تکمیلی، تهیه و نگارش پایان‌نامه متداول شد.

گرچه در سال‌های اولیه، تهیه پایان‌نامه تحصیلی اجباری بود، با کیفیت و دقت چندانی انجام نمی‌شد و اغلب در دفترچه‌های چهل الی صدبرگی با جلدهای بسیار نازک کاغذی و به‌صورت دستنویس تهیه و گاه در صفحات معدودی (پنج الی شش صفحه) نوشته می‌شد، اما به‌تدریج کیفیت آنها ارتقا یافت.

در حوزه پزشکی، قدیم‌ترین پایان‌نامه متعلق به 1312 ش. است. با توجه به اینکه قدیم‌ترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران در 1313 ش. تأسیس شده است؛ پایان‌نامه‌های ذکر شده متعلق به دانشسرایعالی و مدرسه دارالفنون است که در کتابخانه‌های مرکزی و پزشکی دانشگاه تهران نگهداری می‌شوند.

ضرورت:

در کلیه رشته‌های دانشگاهی، در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری، نگارش و ارائه پایان‌نامه ضروری است. البته در دوره کارشناسی برخی رشته‌های فنی و هنری نیز دانشجو ملزم به تهیه پایان‌نامه تحصیلی است. در حوزه علوم پزشکی، برحسب مقطع تحصیلی، پایان‌نامه‌ها به سه گروه علوم پایه، عمومی (بالینی)، و تخصصی تقسیم می‌شوند. پایان‌نامه‌های پژوهشی متعلق به دوره‌های تحصیلات تکمیلی یکی از انواع منابع اطلاعاتی ردیف اول محسوب می‌شوند.

اهمیت:

پایان‌نامه‌ها را معمولاً از دو دیدگاه ارزیابی می‌کنند:

1) به‌عنوان گامی مقدماتی و نخستین تحقیق جدّی و منضبط دانشجو در زمان‌بندی مشخص؛

2) به مثابه کاری نهایی که برآیند کل یافته‌های دانشجو در طول دوره تحصیلی است.

عمده دلایل تهیه پایان‌نامه تحصیلی عبارتند از:

1) یادگیری روش‌شناسی تحقیق؛

2) توسعه نگرش علمی؛

3) کسب موفقیت برای مطالعه‌ای جدی و عمیق و کسب تجربه علمی در حوزه موضوعی خاص؛

4) کسب مهارت برای مطالعه نقّادانه و موشکافانه؛

5) بهره‌مندی از اطلاعات جدیدتر؛

6) شرط لازم برای دریافت مدرک تحصیلی؛

و 7) انتشار نتایج پایان‌نامه به‌شکل مقاله پژوهشی در مجلات علمی و تخصصی.

قابلیت‌های این‌گونه منابع از نظر اطلاعاتی و پژوهشی، سبب شده است که پایان‌نامه‌ها را از دو دیدگاه در رشته‌های مختلف دانشگاهی و پژوهشی مورد توجه قرار دهند: یکی به‌عنوان مدرک مفید پژوهشی (به اعتبار متن تحقیق)؛ و دیگری به مثابه نوعی کتابشناسی تخصصی (به اعتبار فهرست مآخذ پایانی).

استفاده از پایان‌نامه تابع شرایط ویژه‌ای است زیرا، از لحاظ حقوقی، تکثیر و نقل از پایان‌نامه‌های تحصیلی بدون اجازه از صاحبان اثر (دانشجو و استاد راهنما) مجاز نیست. طبق قانون واسپاری، نسخه‌های محدودی به دانشکده محل تحصیل و کتابخانه مربوط ارائه می‌شود و در کتابخانه‌ها نیز سعی شده است از پایان‌نامه‌ها فقط در حد مطالعه در محل و احیاناً معدودی نقل قول با ذکر منبع و یا استفاده از منابع و مراجع معرفی شده و نهایتاً روبرداشت چکیده پایان‌نامه‌ها استفاده شود.

اهمیت انجام پایان نامه

بسته به رشته و محل تحصیل، پایان‌نامه ممکن است الزامات مختلفی داشته باشد. به طور کلی، پایان‌نامه، یک مقاله بلند است که ممکن است دانش آموزان در مدرسه و یا دانشجویان در دانشگاه هنگام فارغ‌التحصیلی بنویسند. پایان‌نامه، یک سوال و یا استدلال محوری است که با ترکیبی از تحقیقات و ایده‌های اصلی نویسنده مقاله پشتیبانی می‌شود. هر برنامه دانشگاه یا فارغ التحصیلی نیازی به پایان نامه ندارد، اما اهمیت انجام پایان نامه و نوشتن آن می‌تواند دارای منافع فوری و یا بلند مدت باشد.

در این زمینه موسسه انجام پایان نامه وجود دارند و می‌توانند به شما مشاوره انجام پایان نامه داده و یا حتی در زمینه انجام پایان نامه  نیز به شما یاری رسانند.


اهمیت انجام پایان نامه


ارزیابی دانشجویان با انجام پایان نامه

اهمیت انجام پایان نامه در این است که نوشته‌های علمی، بخش مهمی از فرآیند یادگیری است، زیرا استادان می‌توانند سطح درک و دخالت هر دانش‌آموز و دانشجو را در مورد موضوع خاصی ارزیابی کنند. آماده سازی هر مقاله علمی ، راهی ایده‌آل برای تازه کردن دانش موضوعی است و از این طریق می‌توان اطمینان حاصل کرد که دانش‌آموزان قادر به کار با این داده‌ها، تحقیقات علمی و تجزیه و تحلیل آن‌ها هستند. نوشتن یک مقاله علمی با کیفیت بالا مستلزم کاری سخت شامل جستجو برای منابع معتبر و تأیید شده، حفظ استدلال علمی حرفه‌ای، تجزیه و تحلیل تحقیقات انجام شده و نتیجه‌گیری است.

اهمیت انجام پایان نامه

اهمیت انجام پایان نامه برای آماده شدن برای مقاطع بعدی

یکی دیگر از دلایل اهمیت انجام پایان نامه در این است که اگر قصد دارید در رشته خود ادامه تحصیل دهید، تحقیقی که برای پایان‌نامه‌تان انجام می‌دهید شما را برای سطح بعدی تحقیقات در تحصیلات‌تان آماده می‌کند. موضوع پایان‌نامه‌ای را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند هستید. اگر واقعا درباره آنچه که از طریق تحقیق یاد می‌گیرید کنجکاو باشید، اغلب، مکالمات و فرصت‌های زیادی را در طول زندگی خود، برای کسب آن دانش پیدا خواهید کرد.

 

مهارت های قابل انتقال

نوشتن پایان‌نامه به شما مهارت‌هایی را می‌دهد که می‌توانید در حرفه خود استفاده کنید. انتخاب موضوع قابل کنترل و بدست آوردن چگونگی رویکرد آن، شما را برای مدیریت پروژه در محل کارتان آماده می‌کند. یادگیری نحوه ادغام نظرات متفاوت به یک گزارش در حالی که اظهار نظرات و ایده‌های خود را در گزارش اضافه می‌کنید و بررسی چگونگی نوشتن آن کسب مهارتی سودمند است. نوشتن پایان‌نامه به شما انعطاف‌پذیری را آموخته و شما را مجبور می‌کند تا زمان خود را مدیریت کرده و تفکر خود را سازماندهی کنید. مهارت‌های ارتباطی که از طریق نوشتن پایان‌نامه به دست می‌آورید، به هر مسیری که برای کار انتخاب می‌کنید انتقال خواهد یافت.

 

همکاری دانشکده

فرصت‌های کمی برای کار با اعضای هیئت علمی در زمان حضور شما در دانشگاه وجود دارد که به عنوان تجربه نوشتن پایان‌نامه مفید است. بعضی از مدارس و یا دانشگاه‌ها ممکن است دانش‌آموزان و دانشجویان را به یک مشاور علمی ارجاع دهند. در هر صورت، پتانسیل قوی در این روابط پایدار وجود دارد. مشاوران مدرسه و دانشکده با دانشجویان به صورت فردی ملاقات می‌کنند تا درباره‌ی ایده‌ی دانش آموزان یا دانشجویان با آن‌ها صحبت کنند. این مشاوران در مورد چارچوب کاری یا نوشتن توضیح داده و چالش‌ها و مشکلات را برای مرحله بعدی نوشتن ارائه می‌دهند. به علاوه، مشاوران پایان‌نامه معمولا مراجع مناسب برای شغل‌های آینده، برنامه‌های کارآموزی و برنامه‌های تحصیلات تکمیلی را ارائه می‌دهند.

 

افتخارات

در برخی دانشگاه‌ها و یا در برخی رشته‌هایی که در یک دانشگاه ارائه شده، نوشتن پایان‌نامه دانش آموزان و دانشجویان فرصت‌های کسب افتخار را برای آن‌ها فراهم می‌کند. گاهی اوقات کامل کردن یک پایان‌نامه به طور رضایت بخش باعث فارغ التحصیلی دانشجو با کسب افتخارات اداری خواهد شد. برای ایجاد این تمایز به مقاله‌ای طولانی‌تر و  یا پیچیده‌تر از آنچه برای دانش آموزان معمولی لازم است، نیاز خواهد بود. انجام پایان‌نامه به دانشجویان فرصتی برای تحصیل یا شناخت خود خواهد داد.

انجام پایان نامه

گزارش پایان نامه

در برخی کشورها به دلیل کمبود وقت دانشجویان و با توجه به سیستم آموزشی آن کشور و اهمیت انجام پایان نامه، موسسه انجام پایان نامه و یا شرکت انجام پایان‌نامه وجود دارد. در انجام انواع پایان نامه نکاتی وجود دارد که صرف نظر از محل تحصیل و سیستم آموزشی آن محل می‌بایستی در آن‌ها اجرا شوند. این نکات عبارتند از:

  • گزارش پایان‌نامه باید یک راه خاص را برای رسیدن به هدفی خاص و اغلب مخاطبانی خاص (بسته به نوع مقاله) شناسایی کند.
  •  گزارش پایان‌نامه باید توسط خواننده به راحتی قابل شناسایی و واضح باشد و هیچ گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد.
  •  گزارش پایان‌نامه می‌بایستی مطلبی در مورد خود مقاله بگوید.
  • گزارش پایان نامه در پایان مقدمه آورده شود.

 

نکات موثر برای بهبود نوشتن

هر دانشجوی جوان علاقه‌مند به توسعه یا بهبود مهارت نوشتن باید زمان زیادی را صرف کرده و تلاش‌های قابل توجهی برای تسلط بر هنر نوشتن کند. در صورتی که هیچ تجربه‌ای در تهیه یک مقاله دانشگاهی نداشته‌اید و می‌خواهید در رساله‌های علمی موفق شوید، در ادامه مطالبی را که دانستن آن‌ها ضروری است برای شما آورده‌ایم. توجه کنید که با گذر زمان دانش آموزان و دانشجویان در این هنر مهارت لازم را کسب خواهند کرد.

  • عنوان مقاله شما باید روشن و ساده باشد و منعکس کننده ایده اصلی کار شما باشد. مقاله باید برای هر خواننده‌ای قابل فهم باشد.
  • باید کوتاه و بدون جزئیات غیر ضروری باشد تا بتواند از حواس‌پرتی خوانندگان جلوگیری کند. هدف اصلی آن جذب توجه و تحریک حس کنجکاوی در خوانندگان است.
  • بخش مقدماتی، ایده اصلی کار شما را شرح می‌دهد و توضیح می‌دهد که چرا این موضوع برای شما با اهمیت بوده و آن را انتخاب کرده‌اید.
  • زمان، اهمیت زیادی دارد. اطمینان حاصل کنید که از زمان کافی برخوردار هستید و فقط چند شب را برای آن صرف نمی‌کنید. پیشنهادهای خود را به پیش برده و چند روز برای اصلاح و ویرایش آن صرف می‌کنید.
  • در مورد مراجع خود خوب دقت کنید. آخرین مقالات علمی و مسائل آخرین مجلات را بخوانید. برای این مورد، از نرم افزار مدیریت جامع استفاده کنید که در این مورد کار شما را بسیار ساده‌تر می‌کند.
  • از سرقت ادبی آگاهی داشته باشید و از کلمات خود در مقاله‌تان استفاده کنید. فراموش نکنید، اطلاعاتی را که از هر منبع مورد استفاده قرار داده‌اید ذکر کنید.
  • به سبک نوشتن خود گرامر و… توجه داشته باشید و قبل از ارسال، اطمینان حاصل کنید که هیچ اشتباه تایپی یا اشتباهات دیگری در مقاله شما وجود ندارد.


مراحل انجام پایان نامه

اکثر دانشجویان در دوره تحصیلی خود در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای فارغ التحصیلی باید پایان نامه ارائه دهند. انجام پایان نامه  یکی از دغدغه‌ها و مشکلات بزرگ هر دانشجو است. سوالات بسیاری در این زمینه در ذهن دانشجویان شکل می‌گیرد. چه موضوعی را برای پایان نامه انتخاب کنم؟ آیا توانایی انجام پژوهش در زمینه موضوع انتخابی را دارم؟ از کجا باید شروع کنم؟ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر در ذهن دانشجو شکل می‌گیرد. در این مقاله از فری تز قصد داریم به این قبیل سوالات پاسخ دهیم و مراحل انجام پایان نامه را بیان کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

مراحل انجام پایان نامه چیست؟

قوانین دانشگاه خود را به خوبی بشناسید

یکی از مراحل انجام پایان نامه شناخت ضوابط دانشگاه خود است. در ابتدا باید با ضوابط و قوانین دانشکده خود آشنا باشید. این که شرایط انتخاب موضوع پایان نامه یا استاد راهنما چیست؟ چگونه باید مراحل اداری برای پایان نامه خود را انجام دهید؟ استادان داور شما چه کسانی هستند؟ چطور باید دفاع کنید؟ همه و همه مسائلی است که باید از آنها آگاه باشید. با کمک کارشناسان آموزشی می‌توانید با قوانین دانشکده خود در خصوص نحوه انجام پایان نامه آشنا شوید و تمامی مراحل اداری پایان نامه خود را به راحتی و درست به پایان برسانید.

 

انتخاب بهترین موضوع

انتخاب بهترین موضوع

شما باید بهترین موضوع را انتخاب کنید. اما بهترین موضوع چیست؟ این بستگی به علاقه و توانایی شما دارد. به دنبال مهارت ها و استعدادهای خود باشید و موضوعی را انتخاب کنید که  علاقه دارید در آن زمینه رشد پیدا کنید. مهمترین نکته این است که موضوع پایان نامه شما از ارزش علمی برخوردار باشد. هرچه موضوعاتی به روزتر انتخاب کنید پایان نامه شما ارزش بیشتری خواهد داشت. پس تنها علاقه کافی نیست. ممکن است شما به موضوعی علاقه داشته باشید که بسیار ساده باشد یا از ارزش علمی برخوردار نباشد. به همین دلیل پس از انتخاب زمینه مورد علاقه خود با کمک استاد مشاور می‌توانید موضوع را تخصصی‌تر انتخاب کنید تا این مرحله از مراحل انجام پایان نامه را به خوبی طی کنید.

 

انتخاب هم گروهی‌ها

اگر موضوع انتخابی شما به قدری سخت است که به تنهایی قادر به انجام آن نیستید بهترین کار انتخاب هم گروهی برای انجام پایان نامه است. باید هم گروهی شما کسی باشد که شناخت خوبی نسبت به او داشته باشید زیرا فردی که به عنوان هم گروهی انتخاب می‌کنید باید هم دانش کافی را داشته باشد و هم پشتکار و تعهد زیادی در زمینه انجام پروژه داشته باشد تا تمام مسئولیت ها در مراحل انجام پایان نامه بر دوش شما نباشد و بتوانید با همکاری هم پروژه خود را به بهترین نحو و به موقع تمام کنید.

 

انتخاب استاد مشاور یکی از مراحل انجام پایان نامه

با توجه به موضوع مورد علاقه خود باید استاد مشاور مرتبط را انتخاب کنید تا در زمینه مورد نظر شما اطلاعات و تجربه کافی را داشته باشد. انتخاب استاد مشاور نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید با استاد خود راحت باشید و بتوانید سوالات خود را به راحتی از او بپرسید و مشکلات خود را حل کنید. به علاوه به موقع باید استاد راهنمای خود را انتخاب کنید زیرا ممکن است سایر افراد زودتر به انتخاب استاد راهنما اقدام کنند و استاد مورد نظر شما وقتی برای اینکه بتواند استاد راهنمای شما نیز باشد نداشته باشد. پس سعی کنید تمامی مراحل را به موقع انجام دهید.

 

کمی اطلاعات کسب کنید

اولین مرحله از مراحل انجام پایان نامه که باید انجام دهید کسب اطلاعاتی سطحی و اولیه درباره‌ی موضوع مشخص شده است. سعی کنید مقالات، کتاب و… را در زمینه موضوع خود بررسی و مطالعه کنید. زیرا باید یک اطلاعات کلی برای طبقه‌بندی مطالب و ادامه تحقیقات داشته باشید و دقیقا بدانید که می‌خواهید چه کار کنید. با خواندن مطالب گسترده و سطحی می‌توانید متوجه شوید که باید از کجا شروع کنید. چگونه شوع کنید و چگونه ادامه دهید.

 

منابع خوب را پیدا کنید

پس از کسب اطلاعات لازم باید بگردید و منابع خوب را پیدا کنید. منابع انتخابی شما باید معتبر و به روز باشند. حتی می‌توانید برخی مقالات خارجی و به روز را ترجمه کرده و در پایان نامه خود استفاده کنید. اگر وقت ترجمه را ندارید یا اینکار برایتان سخت است کار ترجمه مقالات را به مؤسسات مختلف بسپارید و خودتان به سراغ سایر مراحل انجام پایان نامه بروید. توجه داشته باشید که چه مطلبی را از کدام منبع انتخاب کرده کرده‌اید زیرا بعدا برای ارجاعات و تکمیل فهرست منابع به آنها نیاز خواهید داشت. نکته مهم در این مرحله این است که حتما از منابه معتبر و به روز استفاده کنید تا اطلاعات درست در زمینه مورد نظر را به دست آورید. زیرا ممکن است منابع و اطلاعات قدیمی منسوخ شده باشند.

 

برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی

برای انجام پایان نامه خود برنامه ریزی کنید. برنامه هر روز را تا قبل از زمان دفاع مشخص کنید و سعی کنید همیشه طبق برنامه پیش بروید. سعی کنید در برنامه خود زمان هایی را به استراحت اختصاص دهید تا بتوانید با ذهن بازتری دوباره به سراغ ادامه پروژه خود بروید. برای برنامه ریزی می‌توانید از استاد راهنمای خود نیز مشاوره دریافت کنید. اما بهترین شخص خودتان هستید زیرا تنها خود هستید که به میزان توانایی‌های خود و زمانی که دارید آگاه هستید. نکته مهم این است که برنامه خود را فشرده تر از آنچه فکر می‌کنید بچینید زیرا در زمان انجام پروژه ممکن است به مشکلاتی برخورد کرده و مقداری از زمان خود را از دست بدهید.

 

تحقیقات را شروع کنید

پس از اینکه منابع خود را پیدا کردید کار تحقیق و پژوهش خود را شروع کنید. شاید در بین راه متوجه شوید که به منابع بیشتری نیاز دارید ناامید نشوید و همچنان به کار خود ادامه دهید زیرا اکثر افراد در میانه راه احساس می‌کنند که انجام پایان نامه کار بسیار سختی است. از هر جا که می‌توانید کمک بگیرید. از استاد راهنمای خود کمک بگیرید و بخواهید مشکلات شما را رفع کنند یا بهترین منابع را در اختیارتان قرار دهند. از مؤسسات آموزش انجام پایان نامه نیز می‌توانید کمک بگیرید. این مؤسسات می‌توانند در قسمتی از روند انجام پروژه یا تمام آن مشکلات شما را رفع کنند و اطلاعات و آموزش‍های مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند.

 

با اصول نگارش پایان نامه آشنا شوید

نوشتن پایان نامه اصول خاصی دارد از نوشتن صفحه اول تا مقدمه و چکیده و متن تقدیر و تشکر تا نوشتن فصل‌های مختلف! منابع زیادی در اینترنت وجود دارند که می‌توانند به شما در یادگیری اصول نگارش پایان نامه کمک کنند. حتی کتاب‌هایی در بازار موجودند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. به طور کلی این قواعد یکسان هستند اما می‌توانید از استاد راهنما خود در این زمینه نیز کمک بگیرید. رعایت این اصول در ارائه نسخه نهایی پایان نامه شما بسیار مهم است. پس تمام سعی خود را کنید تا این نکات را به خوبی یاد بگیرید. سعی کنید با اصول نگارشی نیز آشنا شوید یا در انتها پایان نامه خود را برای ویرایش به دست یک ویراستار بسپارید.

 

هر روز اندکی از پایان نامه خود را بنویسید

سعی کنید هرچه زودتر شروع به نگارش پایان نامه خود کنید و هر روز اندکی از کار را پیش ببرید. اکثر افراد فکر می‌کنند که در مراحل انجام پایان نامه تنها به دست آوردن اطلاعات، کار مهم و سختی است. به همین دلیل کار نگارش پایان نامه خود را بسیار دیر شروع کرده و به مشکل برمی‌خورند. باید گفت نگارش پایان نامه یکی از سختترین مراحل انجام پایان نامه است. سعی کنید ۳ ساعت ابتدایی صبح بعد از بیدار شدن را به پایان نامه خود اختصاص دهید زیرا مغز در این زمان در بهترین حالت یادگیری خود قرار دارد.

 

مقدمه خود را بنویسید

پس از انتخاب موضوع و جمع آوری منابع باید شروع به نوشتن کنید. مقدمه و چکیده اولین بخش‌هایی هستند که باید آنها را بنویسید. مقدمه باید خلاصه‌ای از تمامی فصل‌های پایان نامه شما باشد به طوری که با خواندن مقدمه بتوان متوجه شد موضوع کلی و هدف از انجام پایان نامه چیست. مقدمه باید طول مشخصی داشته باشد. طول مقدمه بستگی به این موضوع دارد که پایان نامه را برای چه دوره‌ای می‌نویسید. برای مثال مقدمه پایان نامه دوره کارشناسی نباید کمتر از ۱۵ صفحه باشد. مقدمه شما باید جالب و کامل باشد به طوری که تمامی بخش‌های پایان نامه را پوشش دهد.

 

متن اصلی پایان نامه را بنویسید

پس از نوشتن مقدمه به سراغ متن اصلی پایان نامه میرویم. باید مطالب متن اصلی را به فصل‌های مختلف تقسیم کنیم. در هر فصل نیز باید به موضوع مشخصی پرداخت. این فصل ها باید با هم مرتبط باشند و هر فصل مباحث فصل قبل را تکمیل کند تا در انتها به هدف پایان نامه برسد. نحوه انتخاب عناوین فصل ها نیز بسیار مهم است. اطلاعات باید به طوری صحیح در هر فصل قرار بگیرند تا بتوانند مفهوم کلی را به خوبی بیان کنند.

 

فصل نتیجه گیری

فصل آخر پایان نامه فصل نتیجه گیری نام دارد. شما باید در این فصل نتایج به دست آمده از تحقیقات خود و حتی از سایر تحقیقات مرتبط با تحقیقات خود را بیاورید. در واقع این فصل یک خلاصه از اهداف، نتایج و داده های فصل‌های پیشین است. از نظر استادان داور این فصل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است پس نوجه ویژه‌ای در تهیه این فصل داشته باشید زیرا تمام پایان نامه شما و محصول کار شما در این فصل گردآورش می‌شود و توجه به این فصل در جلسه دفاع بسیار بیشتر خواهد بود.

 

فهرست منابع

فهرست منابع

یکی از مهمترین بخش‌های پایان نامه فهرست منابع است. نوشتن این فهرست اصول خاصی دارد که شما می‌توانید از آموزش‌های روش نوشتن فهرست منابع کمک بگیرید. شما باید تمام منابعی را که در پایان نامه خود استفاده کردید در این فهرست بیاورید. بیشتر اوقات طول این فهرست به چند صفحه نیز می‌رسد. پس نگران نباشید و تمام منابع خود را در این فهرست با اعمال اصول صحیح ذکر کنید.

 

فهرست موضوعی را تنظیم کنید

در انتها با توجه به چیزی که نوشتید باید فهرست موضوعی ابتدای پایان نامه را مشخص کنید. تمامی عناوین به درستی باید در این فهرست باشند. حتی اگر از جداول یا تصاویر در پایان نامه خود استفاده کرده‌اید باید فهرست جداول و فهرست تصاویر را به صورت جداگانه برای پایان نامه خود تنظیم کنید. در ورد امکان تنظیم فهرست به صورت خودکار وجود دارد. تنها کافی است به آموزش‌های تنظیم فهرست با ورد رجوع کرده و فهرست موضوعی پایان نامه خود را بسازید.

 

ضمیمه‌ و پیوست ها را فراموش نکنید

یکی از عناصر مهم هر پایان نامه‌ای بخش ضمیمه و پیوست‌ها است. شما باید به خوبی با نکات درج ضمیمه و پیوست در پایان نامه آشنا باشید تا بتوانید به خوبی این بخش از پایان نامه خود را نیز به خوبی به اتمام برسانید. آموزش‌های بسیاری برای این موضوع در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. تصور نکنید که انجام این کار سخت است. اگر بخواهید قطعا می‌توانید این بخش از پایان نامه را نیز به نحو احسن انجام دهید.

 

مرور دوباره

در انتها دوباره پایان نامه خود را مرور کنید. چندین بار مطالب را خوانده تا اگر اشتباهی بود آن را پیدا کنید. حتی می‌توانید پایان نامه خود را دست یک ویراستار بسپارید تا تمام مشکلات آن را رفع کند. مهمترین نکته این است که در انتها پایان نامه‌ای کامل و مطابق اصول داشته باشید. ممکن است در جلسه دفاع نیاز به پاورپوینت برای ارائه خود داشته باشید. پس با اصول طراحی پاورپوین نیز آشنا شوید و یک پاورپوینت عالی برای ارائه خود تنظیم کنید تا اگر نیاز بود از آن استفاده کنید.

 

پیش به سوی دفاع

پس از انجام این مراحل پایان نامه شما به اتمام می‌رسد. به خوبی بر موضوع انتخابی خود مسلط شوید. تمامی سوالاتی که ممکن است از شما بپرسند را بررسی کرده و جواب آنها را پیدا کنید. حتی موضوعاتی پیرامون موضوع خود را نیز به خوبی مطالعه کنید. چند روز باقی مانده به دفاع را نیز به استراحت اختصاص دهید و سعی کنید تمام استرس‌ها را از خود دور کنید.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و با رعایت نکات گفته شده بتوانید پایان نا‌مه‌ای بسیار خوب و کامل تنظیم کنید و به موفقیت برسید. اگر شما نیز نکته‌ای در زمینه مراحل انجام پایان نامه به ذهنتان می‌رسد خوشحال می‌شویم از طریق نظرات با ما در میان بگذارید. موفق باشید.